سلفیان تکفیری چه کسانی هستند و چه عقائدی دارند؟
سلفیان تکفیری چه کسانی هستند و چه عقائدی دارند؟
سلفیه، در تاریخ فرهنگ اسلامی لقبی معروف برای کسانی است که عقایدشان را به احمدبن حنبل (241 هـ) منسوب میکردهاند.[1] روزگار احمدبن حنبل مصادف بود با شکلگیری عصر اول عباسیان (132-232 هـ)، پیدایش حرکتهای دینی و سیاسی،[2] بالندگی برخی از علوم اسلامی [3] و نهضت علمی ترجمه،[4] اندیشههای سلفیه در قرن هفتم، با طرح مسائل کلامی بیسابقه از سوی ابنتیمیه[5](661-728هـ) و شاگردش ابنقیم جوزی(691-751هـ)، و در قرن دوازدهم از سوی محمد بنعبدالوهاب (1111-1206هـ) احیا گردید.[6]
در قرن هفتم که دولت ممالیک بر سر کار آمد و قاهره را پایتخت خود قرار داد،[7] تعالیم مذاهب حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی مورد توجه بود و تصوف و طریقتهای صوفیانه روی در گسترش داشت.[8]بهعلاوه، حملات مغولان و سقوط بغداد، سبب شده بود تا مرکز اندیشه اسلامی از آن پس به دمشق و قاهره منتقل شود. [9] از میان بحثانگیزترین مباحث این دوره که ابنتیمیه به تردید و مجادله در آنها برخاست باید به تردید در اهمیت و احترام بیتالمقدس نزد مسلمانان، شناخت خدا از طریق عرفان و تجربه شخصی و نیز به انتساب مغولان به اسلام و حرمت جهاد با آنان، اشاره کرد.[10] عقاید وهابیت که در قرن دوازدهم در خارج از قلمرو امپراتوری عثمانی و طی توافقی بین محمدبنسعود و محمدبنعبدالوهاب ظهور کرد، مطابق مذهب حنبلی و افکار ابنتیمیه بود. شناخت خداوند بدون تخطی از حدود قرآن و حدیث، رؤیت خداوند در بهشت و عدم اعتقاد به عصمت نبی از جمله اعتقادات محمدبن عبدالوهاب بود[11] تأثیر محمدبنعبدالوهاب در گسترش اندیشههای سلفیه به نحوی بود که پیروان وی به پیروی از ابنتیمیه، خود را سلفیه نامیدند.[12]
بدین ترتیب باید پیروان سلفیه، از احمدبنحنبل تا محمدبنعبدالوهاب را مربوط به دوران سلفیان قدیم دانست و تجزیه امپراتوری عثمانی را آغازی برای پیدایش زمینههای شکلگیری سلفیان جدید. مهمترین مبانی کلامی سلفیه را میتوان در تبعیت از فهم و روش صحابه تابعان و محدثان قرن دوم و سوم، مخالفت با تأویلهای کلامی - فلسفی در باب آیات قرآن و روایات، ایمان تام به ظواهر نصوص - هرچند معنای آنها فهمیده نشود - تقدیم نقل بر عقل و توسعه مفهوم شرک و کفر خلاصه کرد. مهمترین جنبه اجتماعی این گروه نوعی جزمگرایی فرقهای است، به نحوی که فقط پیروان خود را فرقه ناجیه[13] و قوم بر حق میدانند و دیگر گروههای مسلمان را باطل، گمراه و گاهی کافر و مشرک.
سلفیان قدیم و جدید در بسیاری از مواضع نظری مشترکند، اما مهمترین وجه تمایز سلفیان جدید کاربرد خشونت و اعتقاد راسخ به اندیشه «تکفیر» است. این مقاله با دیدگاهی تحلیلی - تاریخی بهطور خلاصه به وقایع سیاسی، فرهنگی مصر پس از عثمانیان یعنی از زمان محمدعلی تا دهه هشتاد و سپس با تکیه بر منابع دست اول گروههای جهادی، به تبیین اندیشههای سلفیان جدید میپردازد. مقاله حاضر درصدد پاسخگویی به این سؤال است که چرا گروههایی از مسلمانان انقلابی به «سلفیان تکفیری» نامور شدهاند.